Získat a udržet si dobrého zaměstnance stojí v dnešní době řadu firem mnoho úsilí. Nezaměstnanost je velmi nízká a situace, kdy na jedno pracovní místo se hlásilo i třináct uchazečů o práci, je dávno ta tam. Ve většině oborů a pracovních pozic je to takříkajíc opačně, zaměstnanci si dnes vybírají z mnoha nabídek a mohou si dokonce diktovat podmínky.
Podnikatelské subjekty to dobře ví, a tak přichází na řadu různá zvýhodnění. Služební auto, sportovní akce, telefon, notebook, to jsou jen některé výhody, se kterými se můžete setkat.
V zásadě se benefit dá rozdělit do tří základních skupin
- Výhodné pro obě strany, např. takové, které osloví zaměstnance a zároveň z nich firma neodvádí žádné daně nebo pojištění.
- Výhodný jen pro jednu ze stran. Pokud je zvýhodněna firma, zaměstnanec si toho častokrát ani nemusí být vědom, může jít o „zvýhodnění v uvozovkách“, na kterém firma vydělá mnohem víc, než kolik prostředků do zaměstnance investovala navíc.
- Zdroje motivační, které nemotivují finančně, ale jiným způsobem.
Které jsou nejoblíbenější na obou stranách
- Další týden dovolené.
- Služební vůz i pro soukromé účely.
- Penzijní připojištění – to využívá dokonce téměř 70 procent českých firem.
- Zajištění dopravy na pracoviště, pokud možno zdarma.
- Příspěvek na nájemné a energie.
- Mobilní telefon nebo notebook.
- Občerstvení na pracovišti, zajištění veřejného stravování, stravenky.
- Zajištění pracovního oděvu a pomůcek.
V současné době podnikatelé hledají stále nové cesty, jak benefity oživit něčím novým. Nutí je k tomu i situace na trhu práce a rozšiřující se požadavky ze strany zaměstnanců. Pro některé zaměstnance je výhodnější pracovat sice za nižší mzdu, ale třeba přímo v obci, kde lidé bydlí, nebo jen ve vesnici, která je od místa bydliště vzdálena 2 km. Dojíždění na kole do práce nebo chůze pěšky s časovou náročností do 20 minut je pro mnohé lidi mnohem silnějším benefitem, než několik tisícovek měsíčně navíc.