Firemní slogan Škoda Auto „Simply Clever“ jednoduše a chytře vyjadřuje jeden z přístupů značky ŠKODA. Ačkoli slogan „Simply Clever“ začala značka Škoda AUTO používat zhruba před 15 lety, velmi brzy se stal její nedílnou součástí. A podle našeho názoru je oprávněný. A to nejen z hlediska současných moderních technologií. Tato filozofie je značce ŠKODA vlastní již od dvacátých let minulého století. Podívejme se na pár jednoduše chytrých příkladů a posuďte sami.
Laurin & Klement ŠKODA 110
Zajímavých prvků, které můžeme označit na konstrukci historických vozů ŠKODA jako jednoduše chytrých, je hned několik. Jedním z nich je výměnná zadní část karoserie, kterou mohla mít konstrukce vozu Laurin & Klement ŠKODA 110, v roce 1925.
V době, kdy automobil byl luxusním zbožím, a ne každý si jej mohl dovolit, přišla značka ŠKODA se zajímavou vychytávkou. Vyvinula kombinovanou karoserii, slučující výhody osobního vozu s užitkovým automobilem, konkrétně dvoumístným valníkem. Přední část automobilu, až za přední sedadla zůstávala pevná a jednoduchou a rychlou záměnou zadního nástavce, se užitkové vozidlo, o víkendu proměnilo v plnohodnotný čtyřmístný rodinný automobil.
Naše poznámka: „Je třeba podotknout, že taková vychytávka by mnoho majitelů vozů potěšila i v dnešní době.“
ŠKODA 256
Další ze zajímavých jednoduše chytrých řešení můžeme nalézt na speciálních verzích nákladního vozu ŠKOA 256, který se vyráběl mezi roky 1939 a 1947. Ve 40. letech minulého století silničáři ještě neměli k dispozici moderní sypací vozy, tak jak je tomu v dnešní době. Mladoboleslavští konstruktéři usnadnili řidičům cestování hned několika důmyslnými nápady. Do prostoru pod ložnou plochou za levým zadním kolem, který neměl žádné další využití, zabudovali výsuvnou schránku obsahující dostatečné množstvím posypového materiálu, a navíc přidali praktickou plechovou lopatku. Před pravým zadním kolem byly k dispozici až čtyřpatrové uzavíratelné schránky s výsuvnými přihrádkami pro nářadí a například i pro rezervní kolo.
Zajímavý postřeh: „I když v dnešní době disponují silničáři moderními sypacími vozy a vyspělou technikou, když napadne první sníh, občas dojde i ke kalamitě. Proto by se nějaký ten posypový materiál a lopatka hodila i současným řidičům.“
ŠKODA POPULAR
V únoru roku 1935 testovali mladoboleslavští technici v okolí Špindlerova Mlýna nové příslušenství, usnadňující zásobování horských chat v zimním období. Na řízená kola Popularu se připevňovaly lyže, adhezi zadních pneumatik vzadu podstatně zlepšovaly zimní řetězy. Jízda nebyla rychlá, jezdilo se na první převodový stupeň, umožňující plně využít točivého momentu dvacetikoňového motoru. Lyže byla dřevěná a dobře navoskovaná, aby se na ni nelepil sníh, vyvinut byl také její důmyslný tvar a způsob připevnění. Některé takto upravené Populary občas tahaly lyžaře, protože lyžařské vleky v té době ještě nebyly rozšířené.
A co říci závěrem: „Inovativní, jednoduše chytrá řešení, Škodovku, skutečně provázejí od nepaměti. Od svého vzniku se její konstruktéři snaží jednoduchými, chytrými a praktickými nápady zlepšit jízdní komfort i bezpečnost cestujících. Škodě AUTO tedy musíme popřát, aby ve stejném duchu i nadále pokračovala.“